Sunday 22 January 2017

Buat album secara percuma

Kepada pengantin yang nak buat album sebab time kahwin cuma shoot n burn sahaja atau sedara mara amikkan gambar anda.

Tak puas tengok dalam pc aje. Nak simpan hardcopy senang nak tunjuk pada sedara mara.

Saya bagi 2 cara mudah.

1. Percuma
Di Malaysia ada banyak syarikat print gambar album dan lain2 secara online. Salah satu yang saya nak share adalah photobook.com.my
Ianya percuma bukanlah 100% tapi anda perlu siapkan design melalui apps yg disediakan. Apps itu percuma dan anda perlu download ke dalam pc atau laptop anda. Boleh didapati dalam link yang saya berikan di atas.

Selepas download cuba masuk ke dalam apps dan belajar cara nak buat album. Tutorial disediakan buat newbie. Pegi ke laman web klik bahagian promotion anda akan lihat jenis2 album dan saiz yg sedang diberikan promosi. Ikutla saiz mana anda nak sbg contoh jika anda mahukan album saiz a4 harga selepas offer bole dapat sekitar rm50 ke rm100..

Pe yang anda perlu buat, add to cart album yg anda suka dan bole bayar melalui online. Pastikan anda sudah log in, jika tidak anda perlu sign up. Order cinfirmattion akn masuk melalui email anda yg didaftarkan sebelumnya.

Anda juga akan dapat unik voucher code album yg dibeli. Next siapkan album anda ikut cita rasa anda. Ambil sebanyak masa yg anda mahu tapi pastikan anda submit album anda secara online sebelum expires date voucher td. Sebelum upload anda perlu buat bayaran postage bg saiz album td. Kalau saiz a4 album photobook 20/40pg postage di bawah rm10.

Kesimpulannya, kos yg anda perlu adalah voucher album dan postage kos. Untuk saiz a4 photobook anda boleh dapat album yg anda idamkan di bawah rm100 shj.

2. Berbayar
Mengikut kaedah yang sama seperti di atas. Kini Socialsnap menyediakan perkhidmatan membuat album untuk anda. Alah  bisa tegal biasa, sy pada mulanya agak sukar nak faham apps tersebut. Namun lama2 kacang putih je. Terus terang layout yg tersedia di dalam apps sgt tidak menarik. Saya akan guna layout sendiri supaya album nmpk lagi menarik.

Jika anda rasa tiada masa atau susah nak design album sendiri, socialsnap boleh bantu anda.  Bagaimana?

1. Anda bole pilih saiz album yang anda mahukan, samada saiz A3 atau A4. Anda boleh rujuk di laman photobook.com.my
Namun servis saya terhad untuk album 20page sahaja. Ini kerana sy mementingkan kualiti paper yg di gunakan serta outcome album. Ada jual 40 page tp paper jenis megazine. Hrga bagi album 40 page dan 20 page adalah sama.

2. Emailkan softcopy gambar dengan reaolution minimum 1mb sebanyak 100pcs ke socialsnapstudioz@gmail.com anda bole emailkan melalui wetransfer.com sebelum email mskkan dlm 1 folder dan zip file terlebih dahulu. Whatsapp ke 011-26930285 maklumkan yang anda telah emailkan.

3. Setelah sy dapat softcopy anda, saya akan reply email atau reply whatsapp anda untuk pembayaran harga album dan kos design album beserta kos postage.

5. Kerja2 design album termasuk edit brightness dan contrast dan design dengan menggunakan profesional layout (bkn stok spt dalam apps)
4. Tempoh masa anda akan dapat album anda adalah 2 minggu hingga 3 minggu melalui pos laju ke alamat anda. Track# akan di share selepas siap design. Softcopy preview album anda akan kami share melalui email atau whatsapp.

Mudah bukan, jika anda ingin tahu harga total kos bagi 1 album samada saiz A4/A3 dan pelbagai saiz dan jenis2 album bole whatsapp 011-26930285.

Anda juga di saran melihat dahulu apakah tawaran, jenis album yang ditawarkan oleh photobook.com.my

Jimat bukan, jadi anda decide lah mana pilihan terbaik untuk anda.


No comments:

Post a Comment

#NikahPKP KahwinPKP #YES2021

Promosi pembukaan semula ekonomi terutama dalam industri perkahwinan.  Ramai pasangan pengantin terkesan dan menangguhkan majlis perkahwinan...